Rustbehandling forlænger bilens levetid

Flere af de helt dyre bilmærker og modeller leveres med undervogn i aluminium eller andet rustfrit materiale, men er pengepungen ikke til den slags ekstravagance, kan en almindelig rustbehandling faktisk være en fin løsning til en mere almindelig gennemsnitsbil. Problemet er naturligvis det danske vejr, som ingen biler holder til i længden, hvis man ikke tager de nødvendige forholdsregler.

I Danmark har vi jo valgt at salte vejene om vinteren, og det er en rigtig god ide rent sikkerhedsmæssigt. Men netop salt og fugt er nogle af de værste fjender for metal og dermed bilens undervogn, og med det fugtige danske vejr er der dømt rust i alle normale biler, hvis der ikke forebygges.

Sørg for at rustbehandle fra starten

Rustbehandling handler først og fremmest om at forebygge, så derfor er det altafgørende, at undervognsbehandlingen sættes ind så tidligt i forløbet som muligt. Hvis først rusten får lejlighed til at bide sig fast, kan den være svær at udrydde. Køber du ny eller nyere bil, kan du derfor med fordel forsøge at få rustbehandlingen til at være en del af handelen. Forhandleren vil typisk have et samarbejde med www.dinitrol.dk eller et andet af de større centre, og kan dermed få en betydelig rabat. Måske kan du slippe med det halve af den pris, du selv ellers skulle betale. Glem alt om nye viskerblade og måtter i bilen. Gå målrettet efter en undervognsbehandling – den er guld værd.

Lykkes det dig ikke at få rustbehandlingen med i prisen, bør du alligevel få den foretaget umiddelbart efter købet. Her kan det være afgørende, at du vælger et af de anerkendte centre. Der er i dag mange, der tilbyder undervognsbehandling og rustbeskyttelse, men der er stor forskel på kvaliteten. Det er afgørende, at der sprøjtes beskyttelse ind i alle sprækker og krinkelkroge, og det er umuligt at bedømme kvaliteten efterfølgende.

Sørg for at rustbehandle med jævne mellemrum

Det er ikke nødvendigt at rustbehandle hvert år, men det betaler sig at behandle med få års mellemrum. I princippet bør det være bilens motor, der afgøre bilens levetid, men bilen kan blive så angrebet af rust, at den må skrottes, selv om motoren har mange tusinder kilometer tilbage. Den situation kommer du ikke til at stå i, hvis du sørger for løbende rustbehandling. Det er naturligvis især vigtigt, hvis du planlægger at beholde bilen i hele dens levetid, men i en salgssituation kan det faktisk også være afgørende.

Skal man sælge en bil, er det for eksempel vigtigt at kunne fremvise en servicebog, der viser, at alle anbefalede services er gennemført. Samme forhold gør sig gældende for rustbehandling. Hvis du via kvitteringer kan dokumentere, at bilen er velholdt – også når det kommer til rustbeskyttelse, vil køber være mere tilbøjelig til at betale fuld pris.

Det er bedre at forebygge, end at helbrede

Det gamle ordsprog holder næsten altid, og det gælder ikke mindst i forhold til bilen. Det er dyrt at have bil, og problemet er især de uventede værkstedsregninger, der næsten uvægerligt opstår fra tid til anden. Nogle bilmærker er værre end andre, men rust kan ramme de fleste mærker og modeller. Og det kan blive en særdeles bekostelig omgang. En god gentagen rustbehandling vil næsten altid være givet godt ud.