Ikke kategoriseret

Vær grøn i din markedsføring

Sælger din virksomhed en produkt eller serviceydelse, hvor der bliver tænkt på miljøet? Så kan du drage fordel af, at verdens forbrugere fremviser en interesse imod at være grønne når de shopper. Når slutbrugerne skal vælge imellem produkter eller serviceydelser, så er der mange delelementer som kan påvirke den endelige beslutning, og deriblandt elementer tilknyttet miljøet.

Men før din markedsføring bliver grøn, så er der nogle vigtige elementer du skal tage stilling til og fejltrin at undgå, som rigtig mange andre virksomheder har gjort sig i processen. Fordi, forbrugerne er nemlig også mistænkelige overfor den markedsføring de bliver udsat for, og alt skal derfor underbygges korrekt.

groen

Forstå den grønne forbruger

Forstå hvad der motiverer den grønne forbrugere! Undersøgelser viser nemlig at 88 procent af grønne forbrugere ønsker at gøre, hvad der er rigtigt og 85 procent ønsker at bevare miljøet for de kommende generationer. Men samtidig er der 90 procent af de danske forbrugere, som ønsker at få overstået deres daglige shopping hurtigt og effektivt. Derfor bliver produktet eller servicen vurderet ud fra alle eksisterende krav i købsprocessen, og man får ikke automatisk en fordel ved at være grøn.

Vær specifik over hele linjen

Da forbrugerne er meget skeptiske over grønne krav, så skal du på almindelig dansk beskrive, hvad der gør dit produkt eller din ydelse miljøvenlig. Hold dig væk fra komplekse eller vage udtalelser eller videnskabelige termer, som er svære at forstå og forventes at gøre kunderne mistænkelige. Dette gælder hele linjen rundt, f.eks. også med den markedsføring du anvender. Fremsender du f.eks. SMS-beskeder fremfor at sende trykt materiale, så tydeliggøre dette overfor kunde, på et simplet forståeligt niveau.

Fokus skal være at holde det simpelt og praktisk. Brug alle de rigtige symboler, som dit produkt eller serviceydelse er godkendt. Men herudover skal fokus være på, at fortælle hvad man gør og hvilket resultat der kommet af det man gør (mindre spild, mindre vandforbrug etc.).

pap

Løft vidensniveau hos kunderne

Uddannelse af kunderne er nøglen, når man skal differentiere sine grønne produkter og ydelser fra konkurrenterne. Din hjemmeside, emballage, annoncetekst og andet markedsføringsmaterialer skal forklare fordelene ved dit produkt, ikke bare for miljøet, men til kunden også. For eksempel koster lavenergipærer mere end almindelige, men de holder længere og giver en målbar miljøbesparelse. Denne fordel er nem at citere i f.eks. markedsføringen.

Relevant information vedr. grøn markedsføring